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    Produkthaftung in der Apotheke
    (Stuttgart : Deutscher Apotheker Verlag, 2005) Diebold, Steffen M.
    Stellt ein Apotheker Arzneimittel, Medizinprodukte oder andere apothekenübliche Waren (z.B. Kosmetika oder Mixturen nach Angaben von Heilpraktikern, Homöopathen oder Anthroposophen) in seiner Offizin selbst her, so haftet er (grundsätzlich) einem dadurch ggf. geschädigten Kunden (auch) nach den Vorschriften des Produkthaftungsgesetzes. Diese Haftung besteht unabhängig vom eigenen Verschulden. Sie greift auch bei der Einfuhr von Arzneimitteln aus Staaten, die nicht zum Europäischen Wirtschaftsraum gehören, sowie bei Import und Abgabe von aus Drittländern eingeführten und im Geltungsbereich des Arzneimittelgesetzes (AMG) nicht zugelassenen Fertigarzneimitteln nach § 73 (3) AMG.
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    Hydrodynamik und Lösungsgeschwindigkeit - Untersuchungen zum Einfluss der Hydrodynamik auf die Lösungsgeschwindigkeit schwer wasserlöslicher Arzneistoffe (rev. Fassung 2022)
    (2022) Diebold, Steffen M.
    Gegenstand der vorliegenden Studie war (1) die Beschreibung der Hydrodynamik kompendialer Lösungsgeschwindigkeits-Testapparaturen und die Aufklärung der gastrointestinalen Hydrodynamik von Hunden, (2) die Untersuchung des Einflusses der Hydrodynamik auf die Lösungsgeschwindigkeit schwer wasserlöslicher Arzneistoffe und (3) die Entwicklung eines hydrodynamischen Modells zur Prognose der Auflösegeschwindigkeit schwer wasserlöslicher Arzneistoffe. Die Hydrodynamik kompendialer Lösungsgeschwindigkeits-Testapparaturen, namentlich der Paddle- und der Basket-Apparatur, wurde mit einem Ultraschall-Puls-Echo-Verfahren arzneistoffunabhängig charakterisiert. Die Strömungsgeschwindigkeiten in den Auflösungs-Gefäßen von Paddle- und Basket-Apparatur korrelierten linear mit den Rotationsraten der Rührwerkzeuge. Dadurch ist es nun künftig möglich, die tatsächliche Strömungsgeschwindigkeit der Auflöse-Medien während eines Lösungsgeschwindigkeits-Tests unter beliebigen Rotationsraten zu ermitteln. In der Basket-Apparatur wurden, in Abhängigkeit von den Rotationsraten des Rührwerkes (25 bis 200 rpm), Strömungsgeschwindigkeiten von 0.3 bis 5 cm/s erzielt, in der Paddle-Apparatur dagegen 1.8 bis 37 cm/s. Die Kenntnis dieser Strömungsgeschwindigkeiten wiederum gestattet, die Lösungsgeschwindigkeit von Arzneistoffen unter bestimmten Voraussetzungen zu prognostizieren. Eine solche Voraussage geschah auf der Grundlage einer erweiterten und auf die Paddle-Apparatur adaptierten „Theorie der konvektiven Diffusion“ (Levich). Das hierbei entwickelte „Kombinations-Modell“ gestattete eine Kalkulation von Massentransfer-Daten a priori. Diese stimmten gut überein mit empirischen Massentransfer-Daten aus verschiedenen Lösungsgeschwindigkeits-Experimenten. Neben unterschiedlichen Felodipinpulver-Kollektiven wurde auch erstmals Luftsauerstoff als Vektor hydrodynamischer Untersuchungen eingesetzt. Es zeigte sich, daß das gasförmige Solvendum „Luftsauerstoff“ und das solide Solvendum „Felodipin“ in derselben Auflösungs-Apparatur (Paddle) auch dieselbe Hydrodynamik erfahren. Die Hydrodynamik diskriminierte nicht die unterschiedlichen Aggregatszustände der beiden zur Auflösung gelangenden Arzneistoffe. Die unter Rotationsraten von 25 bis 200 rpm in der Paddle-Apparatur kalkulierten Reynolds-Zahlen (Re) überspannten dabei einen Bereich von Re=2292 bis Re=31025. Die entsprechenden Reynolds-Zahlen der Basket-Apparatur lagen in Größenordnungen von Re=231 bis Re=4541. Grob-kristalline Felodipin-Partikel reagierten empfindlicher auf Veränderungen der Hydrodynamik des Auflösungssystems als mikronisiertes Material derselben chemischen Spezies. Zur Untersuchung der Magenentleerung und des Transits von Flüssigkeiten in Hunden wurde ein szintigraphisches Verfahren eingesetzt. Die Zeitspanne zur vollständigen Magenentleerung (GE>95%) war dabei vom verabreichten Volumen und vom kalorischen Gehalt der oral administrierten Lösungen abhängig. Die Zeitspanne zur Magenentleerung von 200 ml wäßriger Glucose-Lösung 20 % war signifikant größer (278 min.) als nach Verabreichung derselben Menge an NaCl-Lösung 0.9 % (97 min.). Nach Gabe der Glucose-Lösung 20 % betrug die mittlere duodeno-jejunale Transitrate (MTR) 2.7 cm/min. und war damit signifikant beschleunigt im Vergleich zur Gabe derselben Menge an NaCl-Lösung 0.9 % mit 1.1 cm/min.. Die duodeno-jejunalen Transitraten (MTR) waren dabei von der Magenentleerung unabhängig. Ein Aspirationsverfahren wurde zur Bestimmung gastrointestinaler Flußraten herangezogen. Die (auch) von der Magenentleerung beeinflussten ("gastro-intestinalen") Flußraten erreichten nach Administration von 200 ml Glucose 20 % kurzzeitig Spitzenwerte von 20 bis 60 ml/min. (Median: 8.3 ml/min.). Die entsprechenden Flußraten nach Administration von 200 ml NaCl 0.9 % erreichten sogar kurzfristig Spitzenwerte von über 100 ml/min. (Median: 35.0 ml/min.). Trotz der geringeren "gastro-intestinalen" Flußraten nach Gabe der Glucose-Lösungen war die intestinale Lösungsgeschwindigkeit koadministrierten Felodipins deutlich größer als nach Verabreichung der isotonen NaCl-Lösungen. Dies korrelierte mit dem (76 cm pylorus-distal gesammelten) vermehrten Volumen intestinaler Flüssigkeit nach Gabe der hypertonen (!) Glucose-Lösungen.
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    Phenomenology of ultrafine particle concentrations and size distribution across urban Europe
    (Amsterdam [u.a.] : Elsevier Science, 2023) Trechera, Pedro; Garcia-Marlès, Meritxell; Liu, Xiansheng; Reche, Cristina; Pérez, Noemí; Savadkoohi, Marjan; Beddows, David; Salma, Imre; Vörösmarty, Máté; Casans, Andrea; Casquero-Vera, Juan Andrés; Hueglin, Christoph; Marchand, Nicolas; Chazeau, Benjamin; Gille, Grégory; Kalkavouras, Panayiotis; Mihalopoulos, Nikos; Ondracek, Jakub; Zikova, Nadia; Niemi, Jarkko V.; Manninen, Hanna E.; Green, David C.; Tremper, Anja H.; Norman, Michael; Vratolis, Stergios; Eleftheriadis, Konstantinos; Gómez-Moreno, Francisco J.; Alonso-Blanco, Elisabeth; Gerwig, Holger; Wiedensohler, Alfred; Weinhold, Kay; Merkel, Maik; Bastian, Susanne; Petit, Jean-Eudes; Favez, Olivier; Crumeyrolle, Suzanne; Ferlay, Nicolas; Martins Dos Santos, Sebastiao; Putaud, Jean-Philippe; Timonen, Hilkka; Lampilahti, Janne; Asbach, Christof; Wolf, Carmen; Kaminski, Heinz; Altug, Hicran; Hoffmann, Barbara; Rich, David Q.; Pandolfi, Marco; Harrison, Roy M.; Hopke, Philip K.; Petäjä, Tuukka; Alastuey, Andrés; Querol, Xavier
    The 2017–2019 hourly particle number size distributions (PNSD) from 26 sites in Europe and 1 in the US were evaluated focusing on 16 urban background (UB) and 6 traffic (TR) sites in the framework of Research Infrastructures services reinforcing air quality monitoring capacities in European URBAN & industrial areaS (RI-URBANS) project. The main objective was to describe the phenomenology of urban ultrafine particles (UFP) in Europe with a significant air quality focus. The varying lower size detection limits made it difficult to compare PN concentrations (PNC), particularly PN10-25, from different cities. PNCs follow a TR > UB > Suburban (SUB) order. PNC and Black Carbon (BC) progressively increase from Northern Europe to Southern Europe and from Western to Eastern Europe. At the UB sites, typical traffic rush hour PNC peaks are evident, many also showing midday-morning PNC peaks anti-correlated with BC. These peaks result from increased PN10-25, suggesting significant PNC contributions from nucleation, fumigation and shipping. Site types to be identified by daily and seasonal PNC and BC patterns are: (i) PNC mainly driven by traffic emissions, with marked correlations with BC on different time scales; (ii) marked midday/morning PNC peaks and a seasonal anti-correlation with PNC/BC; (iii) both traffic peaks and midday peaks without marked seasonal patterns. Groups (ii) and (iii) included cities with high insolation. PNC, especially PN25-800, was positively correlated with BC, NO2, CO and PM for several sites. The variable correlation of PNSD with different urban pollutants demonstrates that these do not reflect the variability of UFP in urban environments. Specific monitoring of PNSD is needed if nanoparticles and their associated health impacts are to be assessed. Implementation of the CEN-ACTRIS recommendations for PNSD measurements would provide comparable measurements, and measurements of <10 nm PNC are needed for full evaluation of the health effects of this size fraction.
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    Spatiotemporal variation in risk of Shigella infection in childhood: a global risk mapping and prediction model using individual participant data
    (Oxford : Elsevier, 2023) Badr, Hamada S.; Colston, Josh M.; Nguyen, Nhat-Lan H.; Chen, Yen Ting; Burnett, Eleanor; Ali, Syed Asad; Rayamajhi, Ajit; Satter, Syed M.; Van Trang, Nguyen; Eibach, Daniel; Krumkamp, Ralf; May, Jürgen; Adegnika, Ayola Akim; Manouana, Gédéon Prince; Kremsner, Peter Gottfried; Chilengi, Roma; Hatyoka, Luiza; Debes, Amanda K.; Ateudjieu, Jerome; Faruque, Abu S. G.; Hossain, M. Jahangir; Kanungo, Suman; Kotloff, Karen L; Mandomando, Inácio; Nisar, M. Imran; Omore, Richard; Sow, Samba O.; Zaidi, Anita K. M.; Lambrecht, Nathalie; Adu, Bright; Page, Nicola; Platts-Mills, James A.; Mavacala Freitas, Cesar; Pelkonen, Tuula; Ashorn, Per; Maleta, Kenneth; Ahmed, Tahmeed; Bessong, Pascal; Bhutta, Zulfiqar A.; Mason, Carl; Mduma, Estomih; Olortegui, Maribel P.; Peñataro Yori, Pablo; Lima, Aldo A. M.; Kang, Gagandeep; Humphrey, Jean; Ntozini, Robert; Prendergast, Andrew J.; Okada, Kazuhisa; Wongboot, Warawan; Langeland, Nina; Moyo, Sabrina J.; Gaensbauer, James; Melgar, Mario; Freeman, Matthew; Chard, Anna N.; Thongpaseuth, Vonethalom; Houpt, Eric; Zaitchik, Benjamin F.; Kosek, Margaret N.
    BACKGROUND: Diarrhoeal disease is a leading cause of childhood illness and death globally, and Shigella is a major aetiological contributor for which a vaccine might soon be available. The primary objective of this study was to model the spatiotemporal variation in paediatric Shigella infection and map its predicted prevalence across low-income and middle-income countries (LMICs). METHODS: Individual participant data for Shigella positivity in stool samples were sourced from multiple LMIC-based studies of children aged 59 months or younger. Covariates included household-level and participant-level factors ascertained by study investigators and environmental and hydrometeorological variables extracted from various data products at georeferenced child locations. Multivariate models were fitted and prevalence predictions obtained by syndrome and age stratum. FINDINGS: 20 studies from 23 countries (including locations in Central America and South America, sub-Saharan Africa, and south and southeast Asia) contributed 66 563 sample results. Age, symptom status, and study design contributed most to model performance followed by temperature, wind speed, relative humidity, and soil moisture. Probability of Shigella infection exceeded 20% when both precipitation and soil moisture were above average and had a 43% peak in uncomplicated diarrhoea cases at 33°C temperatures, above which it decreased. Compared with unimproved sanitation, improved sanitation decreased the odds of Shigella infection by 19% (odds ratio [OR]=0·81 [95% CI 0·76-0·86]) and open defecation decreased them by 18% (OR=0·82 [0·76-0·88]). INTERPRETATION: The distribution of Shigella is more sensitive to climatological factors, such as temperature, than previously recognised. Conditions in much of sub-Saharan Africa are particularly propitious for Shigella transmission, although hotspots also occur in South America and Central America, the Ganges-Brahmaputra Delta, and the island of New Guinea. These findings can inform prioritisation of populations for future vaccine trials and campaigns. FUNDING: NASA, National Institutes of Health-The National Institute of Allergy and Infectious Diseases, and Bill & Melinda Gates Foundation.
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    Characterisation of Methicillin-Resistant Staphylococcus aureus from Alexandria, Egypt
    (Basel : MDPI, 2023) Monecke, Stefan; Bedewy, Amira K.; Müller, Elke; Braun, Sascha D.; Diezel, Celia; Elsheredy, Amel; Kader, Ola; Reinicke, Martin; Ghazal, Abeer; Rezk, Shahinda; Ehricht, Ralf
    The present study aims to characterise clinical MRSA isolates from a tertiary care centre in Egypt’s second-largest city, Alexandria. Thirty isolates collected in 2020 were genotypically characterised by microarray to detect their resistance and virulence genes and assign them to clonal complexes (CC) and strains. Isolates belonged to 11 different CCs and 14 different strains. CC15-MRSA-[V+fus] (n = 6), CC1-MRSA-[V+fus+tir+ccrA/B-1] (PVL+) (n = 5) as well as CC1-MRSA-[V+fus+tir+ccrA/B-1] and CC1153-MRSA-[V+fus] (PVL+) (both with n = 3) were the most common strains. Most isolates (83%) harboured variant or composite SCCmec V or VI elements that included the fusidic acid resistance gene fusC. The SCCmec [V+fus+tir+ccrA/B-1] element of one of the CC1 isolates was sequenced, revealing a presence not only of fusC but also of blaZ, aacA-aphD and other resistance genes. PVL genes were also common (40%). The hospital-acquired MRSA CC239-III strain was only found twice. A comparison to data from a study on strains collected in 2015 (Montelongo et al., 2022) showed an increase in fusC and PVL carriage and a decreasing prevalence of the CC239 strain. These observations indicate a diffusion of community-acquired strains into hospital settings. The beta-lactam use in hospitals and the widespread fusidic acid consumption in the community might pose a selective pressure that favours MRSA strains with composite SCCmec elements comprising mecA and fusC. This is an unsettling trend, but more MRSA typing data from Egypt are required.